אודות

חברה קדישא ראשון לציון והמרכז

ביהדות, קבורת המת היא מצווה וההלכה רואה במצווה זו חשיבות רבה. עיקרון "כבוד המת" משמש רבות בקביעת דיני הקבורה. הקבורה המסורתית מבוססת על עקרונות האמונה היהודית ומבטאת הן הבנה למצבו הרגשי של האבל והן הכרה בצורך להתאבל ובצורך להיות מוקף בחברה שתעניק כח בעת האובדן.

תפקידה של חברה קדישא הוא לדאוג לכל צרכי המת לרבות טהרת המת, עריכת הלוויה, הכנת הבור לקבר וקבורת הנפטר בו.

חברה קדישא ראשון לציון והמרכז פועלת כבר למעלה מ-100 שנה בהבאת תושבי העיר והאזור לקבורה יהודית לפי כללי ההלכה והמסורת. אנשי החברה קדישא מיומנים ומנוסים בניהול הליכי הקבורה וערוכים לטפל בכל הסידורים הנלווים ברגישות ובמקצועיות.

ימים ראשונים

בשנת 1884 – תרמ"ד, שנתיים לאחר היווסדה של העיר ראשון לציון כמושבה הציונית הראשונה בידי אנשי העלייה הראשונה, בני הזוג חיים ופאניה חיסין, פעילים ציוניים ומראשוני תושבי ראשון לציון, שיכלו את בתם אסתר שנפטרה בגיל חודשיים בלבד. התינוקת נקברה ב"גבעת המייסדים" ומאוחר יותר הוקם במקום בית העלמין 'גני אסתר', על שמה.

החברה קדישא של ראשון לציון הייתה מהמוסדות הציבוריים הראשונים שנוסדו בעיר ולכן בשנת 1897 – תרנ"ז הוטל מס על תושבי המושבה להחזקת המוסד. בשנת 1901 – תרס"א, ועד מושבת ראשון לציון, בראשות אהרון מרדכי פריימן, החל לנהל פנקס לרישום נפטרי העיר – רישום שהוכר גם על ידי השלטון הטורקי.

כ-50 שנה לאחר מכן, בשנת 1953 – תשי"ג, החברה קדישא של ראשון לציון נרשמה כאגודה עות'מאנית וישבה בבית מגן דוד אדום ברחוב רוטשילד. הרב משה חיים פלברבוים ייסד את התשתית הארגונית והניהולית של החברה קדישא – מערך שמלווה אותנו עד היום.

בשנת 1983, הפכה החברה קדישא לעמותה רשמית ומאז ועד היום אנו דואגים ומטפלים בכל הנדרש בסידורי ההלוויה בעיר ובליווי המשפחות, החל מפינוי הנפטרים מביתם או מבתי החולים המשרתים את תושבי העיר ראשון לציון ועד להבאתם לקבורה מכובדת לפי כללי ההלכה והמסורת היהודית.

בתי העלמין

חברה קדישא ראשון לציון מפעילה שני בתי עלמין בעיר: 'גני אסתר' (הישן) ו-'גורדון' (החדש). לרווחת המבקרים, ישנם בבתי עלמין אלה סככות מוצלות עם שולחנות וספסלים המיועדים למנוחה ולהתכנסות המשפחות באזכרות, מתקני מים קרים לשתייה, שבילי גישה רחבים ונוחים ואמצעי נגישות כמו כיסאות גלגלים, קלנועית יחיד וליווי פיזי, בתיאום עם אחראי הנגישות בבית העלמין (להרחבה בנושא לחצו כאן).

בימים אלה נמצאים בתי העלמין בראשון לציון בשלבי שיפוץ מתקדמים לפי תכנית עבודה רב-שנתית. בין קווי תכנית זו חידוש כל קווי המים לאורכן ולרוחבן של החלקות, ריבוד השבילים וריצוף המעברים בין החלקות. בעתיד הקרוב אף ישופץ אזור "הגבעה" בבית העלמין 'גני אסתר', שם קבור דור המייסדים של ראשון לציון. אזור זה נפגע משיני הזמן, מתזוזות הקרקע ומבעיות הנגרמות בשל הטופוגרפיה המיוחדת לו. לשם תיקון הנזקים הובאו טובי המומחים בתחום ובקרוב יחלו העבודות בפועל.

מידע שוטף – כל הזמן

אנו מודעים לכך שבשעה קשה זו עליכם להתמודד עם משימות רבות ומורכבות לצד חוסר ידע בתחום וכל זאת תוך כאב האובדן העצום. על מנת להקל עליכם וכחלק מהרצון לשיפור השירות, הקמנו את האתר הזה אשר כולל את כל המידע וההלכות שמשפחת הנפטר צריכה לדעת בבואה להתמודד עם פטירתו של יקירם.

תמצאו כאן מידע מקיף ושוטף על שירותי החברה הקדישא בראשון לציון באופן ברור ונוח לקריאה.

לצד זה, אנו מפעילים מוקד רישום במשרדי החברה בו אנו מקבלים קהל בשעות הבוקר והערב ובנוסף, אנו זמינים במענה טלפוני לכל שאלה ובעיה שמתעוררת, גם מעבר לשעות קבלת הקהל.

שעות קבלת קהל:

ימים א'-ה'
בוקר: 8:00-13:30
אחר הצהריים: 18:00-19:00

יום ו' וערבי חג
8:00-12:00

כתובתנו: רח' אחד העם 1 ראשון לציון | ת.ד. 2618 | מיקוד 7512601

טלפון: 03-966-5522
וואטסאפ: 053-440-0246
טלפונים נוספים לעת הצורך: 053-318-0988, 053-318-0983
פקס: 03-964-1528
דואר אלקטרוני: pniot@hkr.org.il

שאלה? כתבו לנו: